T_logo.png
PARTNEŘI:
shaking_walls_logo.png
C_logo.png
ORGANIZÁTOR:
 
 

My kluci, co spolu chodíme

středa 28. 8., 17:00
středa 28. 8., 20:15

bývalá galerie Beseda
Jurečkova 18

Vše začalo na Akademii múzických umění v Praze. Od té doby, co se tam chlapci setkali, chodili spolu, povídali si a dávali si společné rande  na pódiu. Začínají vždy od nuly, pokaždé vznikají nové situace opředené fyzickým herectvím, rytmy, slovem, akrobacií a těžkým požitkem ze špatného folklórního zpěvu.

My kluci co spolu chodíme, jsme:
Šimon Pliska, moravský herec
Lukas Blaha Bliss, australský cirkusový umělec
Andrej Lyga, slovenský mim
Václav Wortner, český polyglot

 

Kluk co na nás svítí, je:

Jonatán Vnouček, Light designer se silným mimickým projevem.

 

STATICKÉ DIVADLO:

párek

středa 28. 8., 18:30

Radnice Slezské Ostravy, Těšínská 35

prostor zapůjčila:

Statické divadlo je moravskoslezský soubor, provozující nonartificiální, minimalistické, alternativní, autorské a statické divadlo bez přívlastků. Věnuje se autorské experimentální tvorbě se snahou o společenský přesah. Divadlo ocenil mj. nestor českého divadla prof. Jan Císař, za nadšeného fanouška se označil fyzický básník Petr Váša a další. Hříčka Zánicky získala v roce 2016 doporučení na festival Šrámkův Písek a ocenění za nejlepší jevištní tvar na festivalu ExPeris. Inscenace Útěk, uvedená v roce 2018, se hrála ve Staré aréně, v Absintovém klubu Les, v epicentru pražského alternativního divadla ve Vile Štvanice a objevila se i v programu českých festivalů neprofesionálního divadla (Šrámkův Písek, Jiráskův Hronov a další).

 

 „Nejsme herecké divadlo. Pracujeme s trapností, civilností, rozvolňováním hranice mezi probíhajícím představením a přestávkou, koncem nebo začátkem. Někteří lidé si myslí, že improvizujeme, ale není to tak. Vždy jde o pokusy o výpověď ke společenským problémům, pokus o zobrazení fragmentů současnosti. A hlavně by to měla být zábava, protože humor je jeden z mála funkčních způsobů, kterým se dá se soudobou realitou vyrovnat.“ (Jakub Tichý, autor a režisér)

 

O inscenaci:

„Kdo se kdy měl tak špatně jako my???“ Inscenace Párek, představená v dubnu 2019 v ostravském Cooltouru, je druhou plnohodnotnou inscenací souboru. V duchu jevištního minimalismu a vypjatě nepsychologického herectví na pozadí faustovského tématu pokoušení se v ní Statické divadlo vyrovnává s výzvami, kterým čelí soudobá společnost. Hodina dvacet minut třeskutého divadla s hudbou a zpěvy. Nenechte si ujít novou hru nejlepšího divadla z divadel, které nikdo nezná!

Scéna: Ondřej Turoň

Hudba a kostýmy: Jan Lörincz Light

Design: Petr Votoupal

Hrají: Josef Jusku, Ondřej Turoň, Jakub Tichý, Radoslav Piekielnicki, Jan Lörincz

 

G.N.A.T.:

smetáček a syn 

čtvrtek. 29. 8., 18:00

Nová Karolina

Jantarová 4

Goršecke Narodnie Akademične Teatr je soubor, který vznikl v roce 2017. Soubor tvoří performeři Šimon Pliska, Andrej Lyga a režisér William Valerián. Společně se poprvé setkali při vzniku autorské
inscenace Goršek, která byla původně bakalářským výstupem Š.Plisky a A.Lygy. Díky kladným ohlasům odborné kritiky i široké veřejnosti se autoři rozhodli dílo dále rozpracovat do celovečerní podoby. V současné době připravují další autorské inscenace a ve spolupráci chtějí pokračovat i
v následujících letech.


Šimon Pliska studoval literárně- dramatický obor na Ostravskékonzervatoři, poté pokračoval ve studiu na katedře nonverbálního divadla na Akademii múzických umění v Praze. Jako interpret účinkoval/ účinkuje v mnoha inscenacích na české kulturní scéně ( Squat, Popelka v ND
Praha, Jak se vám líbí? – Shakespearovské slavnosti, site- specific Cesta do Ameriky, Ptáčník a Veselohra na mostě atd.). Jako herec účinkoval ve filmech Lovení ( K.Janák), Hodinářův učeň (J.Rudolfová) a v mnoha studentských projektech. V rámci svých studií se setkal s Williamem
Valeriánem, se kterým začal tvořit autorské projekty ( Bordel v předsíni, Interdimenzionální čočka, Pohádka o dvou princích, kteří princeznu nenašli a přesto byli spokojeni, Čechov byl srandista a Havel byl multikulturalista ad.) a poté i s Andrejem Lygou, se kterým se setkal na pražské HAMU.
Intenzivně se také věnuje improvizaci v rámci různorodých improvizačních večerů.


Andrej Lyga studoval střední průmyslovou školu a poté začal studoval na katedře Nonverbálního divadla na Akademii múzických umění v Praze. V průběhu studia na střední škole vytvořil mnoho site-specific autorských projektů. Jako interpret spolupracuje s Farmou v jeskyni, Veronikou
Knytlovou, FysioArtem ( Hana Strejčková), a účinkuje v několika inscenacích ( např. Popelka v ND, Vítejte v Thébách v ND ad.). Je členem improvizačního uskupení My kluci, co spolu chodíme.

 

O inscenaci:

Do vašeho města nepřijíždí cirkus, ale úklidová četa rodinné firmy Smetáček a syn! Hrdinové všedního dne, kteří pro čisté ulice a vaše blaho obětují vše- jsou odhodlaní odstranit špínu do posledního atomu. Jsou rozhodnutí vyhrát! Pouliční koktejl s kapkou nepořádku, jež zachutná všem, ba i těm nejmenším! Smetáček a syn je humorné představení dvou krásných masek, klauniády a nějaké té akrobacie. Představení ,,Smetáček a syn’’ je novým autorským počinem uměleckého
uskupení G.N.A.T.- tentokrát v pouliční podobě. Během 40-ti minut představí divákům podívanou plnou zcela absurdních situací, a postupně si  tak získají děti i dospělé.


Tvůrčí tým:
Režie: William Valerián
Koncept a interpretace: Šimon Pliska, Andrej Lyga
Hudba: William Valerián
Masky: Rufina Bazlová
Produkce: Andrea Vykysalá
Za podpory: HAMU, Státní fond kultury ČR, NŽU

Jakub Gottwald:
ur-fascism

 

čtvrtek 29. 8., 20:00

pátek 30. 8., 17:00

Fráni Šrámka 5

Autorský projekt Jakuba Gottwalda, vycházející z textů Umberta Eca, je koncipován jako scénická přednáška pro omezený počet diváků. Tematicky projekt reaguje na aktuální společenskou situaci. Klade si otázky, do jaké míry vnímáme svobodu, demokracii či humanistické hodnoty jako abstraktní pojmy, či zda jde o základ našeho uvažování a vnímání, prostřednictvím kterého se vztahujeme k okolnímu světu.  Projekt si klade za cíl rozvíjet občanskou uvědomělost a nabídnout divákovi jednu z možných cest, jak se naučit vnímat nejen svět a dění kolem nás, ale i vlastní osobnost.

 

Režie:                               Jakub Gottwald

Dramaturgie:             Aleš Čermák

Hudba:                            Filip Šebšajevič

Scénografie:               Jakub Gottwald, Štěpán Krahulec

Light design:              Jaro Repka

 

Jakub Gottwald studoval herectví nejdříve na Brněnské Konzervatoři a pak na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU (2004-2009). V současnosti působí převážně v projektech uznávaných divadel nezávislé scény - Meetfactory, Studio hrdinů, VOSTO5, SKUTR, Divadlo X10 (ocenění  festivalu Next Wave  - producentský počin roku 2017).

Skupina STK Theatre Concept pod svou hlavičkou uvádí inscenace režijního dua SKUTR – (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský - Bouře, Muži, Walls & Handbags), slouží zároveň ale i jako platforma, která poskytuje produkční zázemí a režisérsko - dramaturgickou podporu projektům spřízněných umělců (Adéla Stodolová – Ženy, Malá smrt, Fénix, Pexeso či Petra Tejnorová – NICK).

 

20 000 ŽIDŮ POD MOŘEM:

ze zdola

pátek 30. 8, 19:00

amfiteátr Divadla loutek
Černá louka

Jsme divadelní skupina formátu 6+1 (šest herců, jedna hudebnice), vytvářející svá autorská představení skrze improvizaci přímo před zraky diváka. Skupina vznikla na DAMU pro zkoumání vlivu prostoru a prostředí na hereckou improvizaci. O skupině už byly napsány tři články, dvě diplomové práce a jedna kniha. 20 000 židů pod mořem se jmenujeme dílem náhody.  

 

O inscenaci:

Naše představení vznikají bez přípravy a domluvy, bez zadaného žánru nebo tématu, nemáme žádné příběhové kostry ani záchytné body. Jediným bodem je bod nula. Přijdeme na jeviště a tam to celé vzniká - mezi námi a diváky.  

Hrají: Ladislav Karda, Pavla Sedláčková, Václav Zimmermann, Jáchym Sůra, Alžběta Nováková

 

X10:

člověku nad tím rozum i čůrák zůstává stát

pátek 30. 8., 21:00

podzemní garáže pod Pavilonem A,
Výstaviště Černá louka

Divadlo X10 je otevřenou platformou nejen pro současné divadlo, ale i další druhy živého umění. Je sdružením tvůrčích osobností, usilujících o svobodné, kritické myšlení reflektující svět, ve kterém žijeme. Divadlo X10 nepracuje jen s existujícími dramatickými texty, ale iniciuje také vznik zcela nových divadelních her odpovídajících v maximální možné míře potřebám vyslovit vlastní autentický názor na aktuální společenské dění i univerzální otázky lidského bytí. Vyprávěním příběhů se dotýkáme podstaty lidské komunikace a vzniku společnosti.
Divadlo X10 bylo založeno v roce 2013 současnou ředitelkou Lenkou Havlíkovou, kmenovou režisérkou Ewou Zembok a herečkou Annou Císařovskou. Od svého vzniku až do června 2018 působilo v budově Strašnického divadla na sídlišti Solidarita v Praze. Od září 2017 provozovalo divadlo i prostory Domu uměleckého průmyslu v centru Prahy – DUP39, kam se po nedobrovolném opuštění Strašnického divadla v červnu 2018 plně přesunulo.

 

O inscenaci: 

ČLOVĚKU NAD TÍM ROZUM I ČURÁK ZŮSTÁVÁ STÁT
IVAN MARTIN JIROUS

Underground. Dnes.

Je mi k smrti smutno.

„Kolem nás vyrostla cynická, zrůdná společnost, která má naprosto vyprahlou citovost a zajímá se hlavně o brutální zrůdnosti. Neonacisti se formujou a možná už příští rok založej stranu. Řítíme se do apokalyptický doby, ale mně je to u prdele. Underground přežije všechno”, řekl Ivan Martin Jirous v roce 2008. Jeho poezie takovému světu čelí, provokace a záměrná primitivita se střetává s religiózní zkušeností. Existuje ještě paralelní kultura?

SCÉNÁŘ Lenka Havlíková, Vojtěch Hrabák REŽIE Jiří PokornýVÝPRAVA Jana HauskrechtováHRAJÍ Jana Hauskrechtová, Vojtěch Hrabák, Petr Uhlík

 

ČÁSTEČNÉ ZNEJISTĚNÍ:

částečné znejistění

sobota 31. 8., 16:00

HogoFogo bistro
Sokolská tř./6

Autorské duo Částečné znejistění /Jana Novorytová a Michaela Raisová/ společně tvoří již pátým rokem. Jejich spolupráce vyústila v sérii work in progress performancí, ke kterým přizvaly další umělce z jiných oborů (Roman Zabelov – hudba, Štěpán Hejzlar – light design a další). Nakonec vzniklo představení Částečné znejistění, které mělo premiéru 5.11. 2017 v divadle DISK. Podle něj se pak umělecký kolektiv pojmenoval.

Kromě zaměření na jazyk duo Raisová – Novorytová ve společné tvorbě tvrdošíjně rozvíjí a prohlubují témata, která sledují dlouhodobě – vlastní poetický jazky, pohyb, zaměření se na posunuté vnímání všední reality, vytržení samozřejmosti z kontextu, propojování uměleckých disciplín a svébytný humor – každé téma pojímají jako předmět bádání. Jejich tvorba nesměřuje k vytvoření představení, které se ustálí a opakuje při reprízách v tom samém tvaru. Svoje performance nechávají záměrně otevřené, i když na sebe navazující.

 

Jana Novorytová a Michaela Raisová, foto: Dino Stilov

Autorky ve své práci propojují své zkušenosti v tanci a divadle. Pohybové části představení zkoumají možnosti jazyka a jeho převedení do pohybu pomocí improvizačních technik. V přístupu ke kompozici se odkazují k principům „instant composition“ a „evolving technique and making dances“, jak svůj přístup k improvizaci vyučuje Julyen Hamilton. Pracují se základními kompozičními principy a pravidly choreografické práce (Rudolf von Laban, William Forsythe atd.). V práci s jazykem a pojetí divadla jako setkání se odkazují k nedivadlu profesora Ivana Vyskočila.

Částečné znejistění se také věnuje přípravě a realizaci workshopů, v nichž rozvíjí a ověřují principy autorské práce s jazykem a pohybem na základě zkušeností z vlastní tvorby.

O inscenaci:

Perforativní přednáška o Inuitovi, výzkumnicích a mnoha podivných příbězích, které nedávají smysl? Jednoho dne před pražským Národním kyvadlem nastoupil do tramvaje Inuita. Dozvídáme se o nich z útržků novinových zpráv a z prezentace vědeckého výzkumu dvou zrn, které jeho vestu po světě intenzívně sledují. Na místech výskytu Inuity. Sběru důkazních materiálů a artefaktů a zejména  vývinu speciálního jazyka založeného na čichu.

koncept: Michaela Raisová
výzkumná práce: Jana Novorytová, Michaela Raisová
zvuk: Roman Zabelov
světlo: Štěpán Hejzlar 

 

D´EPOG: 
sakurambo

POZOR. Titul inscenace byl změněn z důvodu zranění herečky původně avizovaného představení. Omlouváme se a děkujeme za pochopení. 

sobota 31. 8., 18:30

Kulturní centrum Cooltour,

Černá louka 3188

Kulturní centrum Cooltour,

Černá louka 3188 

KAPACITA INSCENACE JE 16 OSOB!

 

D'epog je profesionální platformou pro současnou experimentální inscenační tvorbu sídlící v Brně, která svou práci pravidelně prezentuje jak na domácí i zahraniční scéně. Laboratorní charakter činnosti žánrově lavíruje na pomezí činoherního a pohybového divadla, performance a multimédií.

 

Skupina se kontinuálně věnuje tvorbě stabilního repertoáru původních autorských inscenací (Ležatá osmička, Vše, co je krásné, rozmnožit má se, Ich bin Solo, Sakurambo, Glitch Bitch, Saldo Mortale, Úterý, Smutková poprvé), pravidelně uváděných ve spolupráci s brněnskými kulturními institucemi a centry (PRAHA/ Fórum pro architekturu a média, Dům umění města Brna, Moravská galerie, FAIT Gallery, Galerie TIC, Polansky Gallery, Schrott Gallery, Industra, Sál Břetislava Bakaly). Vedle reprízování inscenačních titulů se D'epog věnuje intermediálním  a jednorázovým performativním výstupům a sérii dlouhometrážních performancí D'epog existuje.

 

O inscenaci:

WORDS, WORDS, WORDS…
TŘETÍ ČÁST MONODRAMATICKÉHO TRIPTYCHU “DIY”

“Pokud se někdy zabiju, bude to klasické seppuku, které bude mít vyšší smysl.” Fraška ze starého Japonska o třech dějstvích.

Třetí inscenace cyklu DIY. Klasické činoherní monodrama volně inspirováno životem, dílem a heroickou smrtí držitele Nobelovy ceny za literaturu Yukio Mishimy. Sakurambo exponuje tradiční japonské pojetí hrdosti a důstojnosti člověka. Tento exkluzivní monologický exkurz do filozofie smrti pro pouze 16 diváků otevírá otázku vypořádávání se s vlastním selháním, téma fanatismu a pocitu nadřazenosti jedné lidské bytosti nad jinou.

Účinkuje: Radim Brychta
Režie: Lucia Repašská
Scénografie: Matěj Sýkora